
Pazīmes, kas liecina par uzņēmuma finanšu grūtībām un maksātnespējas risku
Maksātnespējas sekas parasti iestājas kā norēķinu problēmas, juridiski tās fiksējas caur maksātnespējas pieteikumu un/vai tiesiskās aizsardzības procesu. Ja situācija jau notikusi (vai paši rosinām procesu), tā ir cita tēma; šeit runa par profilaktisku izpēti, lai laikus mainītu sadarbības nosacījumus vai partneri – piemēram, pārejot uz priekšapmaksu.
Reģistru dati
Publiskie dati ļauj savlaicīgi pamanīt riskus:
- Gada pārskati pieejami UR sistēmā (https://info.ur.gov.lv/#/data-search; ar fiziskas personas autorizāciju – bez maksas), pārskatāmi
- Gada pārskati un citi dati par maksu arī firmas.lv un lursoft.lv
- Bez autorizācijas var redzēt ierakstus Maksātnespējas reģistrā (https://maksatnespeja.ur.gov.lv/insolvency/search/lv).
- VID datubāzē (https://www6.vid.gov.lv/NPAR) var pārbaudīt nodokļu parādus.
Šie ir signāli, nevis pierādījumi. Tomēr tie dod tiesības rīkoties – kontaktēties ar partneri, paplašināt izpēti un sargāt savas intereses.
Finanšu rādītāji – spēcīgākais signāls
Manā ieskatā partneru problēmas un/vai riska līmeni būtu labi novērtēt pirms tās ir novedušas pie maksātnespējas sekām.
Pirms sekas nonāk līdz tiesai, kavētiem vai nenotikušiem norēķiniem, partnera gada pārskatos bieži redzamas pazīmes:
- Apgrozījuma kritums vairāku gadu griezumā;
- Ilgstoši zaudējumi, nespēja strādāt ar peļņu;
- Negatīvs pašu kapitāls;
- Zema likviditāte (apgrozāmo līdzekļu trūkums);
- Gada pārskati tiek iesniegti ar kavēšanos.
Pazīmes pašas par sevi nenozīmē, ka uzņēmums ir finanšu grūtībās, taču, partnera analīzē, svarīgi pazīmes konstatēt un rast atbildi – vai risks ir augsts.
Lai pazīmes apvienotu vienā skalā, pasaulē izmanto kredītreitingus. Lielas kompānijas, kompānijas, kas vēlas emitēt augstas klases publiskā tirgū kotētus vērtspapīrus, arī bankas pasūta kredītreitingu. Līdzīgi, kā to dara valstis. Kredītreitingu izsniedz virkne aģentūru un reitinga līmenis, cita starpā, raksturo kreditora varbūtību bankrotēt – dati izriet no vēsturiskiem statistikas datiem, analizējot gan šo uzņēmumu finanšu pārskatus, gan biznesu kopumā. Piemēram, Luminor 2024. gada 30. aprīlī ziņoja, ka starptautiskā reitingu aģentūra Moody’s Investors Service (Moody’s) paaugstināja Luminor bankas ilgtermiņa augstākās prioritātes nenodrošinātā parāda reitingu uz A3 no Baa1 un ilgtermiņa noguldījumu reitingu uz A2 no A3, mainot nākotnes vērtējumu uz neitrālu. Šo mēs sīkāk neanalizēsim, jo raksta mērķis tomēr izvērtēt tādus partnerus, kuri ikdienā nepasūta kredītreitingu, vien atzīmēsim, ka klasiski reitingu atzīmē skalā no zema D2/D līdz augstākajiem AAA līmeņiem. Jo tuvāk A, jo risks zemāks.
Arī bez oficiāla reitinga var gūt priekšstatu, izmantojot publiskus datus. Mūsu reģionā noder Professional Partner OÜ bezmaksas kalkulators: https://www.infoproff.com/lv/credit-opinion/calculator.
Praktiski piemēri. Atlasot gadījumus Maksātnespējas reģistrā, izvēlējos lielu būvkompāniju (publiski pieejami gada pārskati līdz 2022. g.). Rīks aprēķināja D reitingu ar 92,03% neizpildes varbūtību 12 mēnešos; pārskati bija iesniegti ar būtisku kavēšanos, un vēlāk uzņēmumam tika pasludināts maksātnespējas process. Līdzīgu rezultātu (D, 92,03%) rīks uzrādīja arī nelielam gaļas pārstrādes uzņēmumam, kuram 2025. gada augustā ierosināts process – neraugoties uz apgrozījuma pieaugumu, bija vairāki zaudējumu gadi, negatīvs pašu kapitāls un zema likviditāte.
Secinājums: arī sintētisks reitings ir vērtīgs agrīns indikators. Ierobežojums – gada pārskati parasti pieejami ar būtisku laika nobīdi, tāpēc papildus jāvēro ikdienas uzvedība un nozares fons.
Pārmaiņas partnera uzvedībā
Ne vienmēr visas finanšu problēmas uzreiz parādās bilancē. Taču ikdienas sadarbībā ar partneri var manīt pazīmes, kas norāda uz grūtībām. Uzņēmuma sadarbība ar klientiem, piegādātājiem un darbiniekiem var kļūt neregulāra, mēģinot slēpt vai risināt problēmas.
Uzmanības vērtas ir šādas pazīmes:
- Maksājumu kavējumi, regulāri lūgumi pagarināt termiņus vai restrukturizēt parādus. Ja tie ir gadījuma rakstura, nejauši, tad problēmas var arī nebūt vēl kritiskas, bet jebkurā gadījumā ir signāls. Ja nonāk pie parādu pārstrukturizācijas lūgumiem, sistemātiskas maksājumu kavēšanas, tad ir liels pamats bažām, ka partneris nonāks maksātnespējā, piemēram, pēc kreditora pieteikuma – slieksnis ir zems;
- Negaidīti atlaides pieprasījumi, darījumu nosacījumu maiņas, atliktas piegādes, daļējas apmaksas;
- Citu piegādātāju nosacījumu stingrība (tiek pamanīts, ka trešās puses sadarbībā ar jūsu esošo vai topošo partneri izvirza stingrākus norēķinu nosacījumus, tādus kā priekšapmaksa, īsāki termiņi, mazāki kredītlimiti);
- Strauja personāla mainība (labākie aiziet pirmie – tā var būt gan pazīme darbinieku neapmierinātībai ar uzņēmumu kopumā, var būt pazīme finansiālām problēmas);
- Aktīvu izpārdošana vai steidzama investora meklēšana neskaidros apstākļos.
Nozares un ārējie faktori
Arī labi pārvaldīti uzņēmumi var nonākt grūtībās makro un ģeopolitisku iemeslu dēļ – būvniecības cikliskums, eksporta šķēršļi, procentu likmju kāpums u. tml. Īpaši uzmaniet riskantākas nozares: tajās var būt lieli lēcieni gan uz augšu, gan lejup. Nereti tieši riska laukā strādājošie gūst īpašus panākumus, taču iznākumi var būt arī nelabvēlīgi.
Kādas ir iespējas rīkoties, pamanot brīdinājuma pazīmes?
Aktīva rīcība, problēmas redzēšana un apzināšanās ļauj kontrolēt savus riskus. Kā finanšu analītiķis varu ieteikt dažas rīcības:
- Regulāri uzraugiet būtiskos klientus/piegādātājus: nodokļu parādi, komercķīlas, finanšu rādītāji, pārskatu iesniegšanas disciplīna, negatīvas ziņas.
- Dažādojiet riskus: samaziniet atkarību, pielāgojiet nosacījumus (piem., priekšapmaksa, papildu garantijas).
- Runājiet atklāti: tiešs dialogs ar ilggadēju partneri bieži palīdz rast risinājumus un mazināt risku abām pusēm.
- Piesaistiet ekspertus: juristi un finanšu speciālisti palīdz strukturēt drošākus noteikumus un rīcības plānu.
Plāns B: esiet gatavi sliktākajam scenārijam, ja būtisks partneris kļūst maksātnespējīgs.
Svarīgākais – esiet vērīgs un analītisks!
Uzvedības pārmaiņu pazīmes vienas pašas nenozīmē, ka partneris ir nonācis vai tūlīt nonāks finanšu grūtībās. Pastāv iespēja, ka virkne iepriekš aprakstītā faktiski ļauj partnerim nostiprināties un attīstīties. Pastāv iespēja, ka sliktie finanšu rezultāti jau mainās uz labo pusi, jo partneris ir ticis galā ar savām grūtībām. Taču esiet kritiski analītisks – izvērtējiet visu, kas pamanīts, lai var pārvaldīt savu risku. Bez riska nav biznesa, taču nevadīts risks var novest pie tā, ka jums vairs nav biznesa.
Pielikumā vispārīgs kontrolsaraksts partneru uzraudzībai:
A. Pirms sadarbības uzsākšanas
- Pārbaudi reģistrus: UR dati (identifikācija, amatpersonas, komercķīlas), Maksātnespējas reģistrs, VID nodokļu parādi.
- Iegūsti 3–5 gadu finanšu datus: apgrozījuma dinamika, peļņa/zaudējumi, pašu kapitāls, likviditāte.
- Izvērtē tiesvedības/prasības (ja pieejami publiski avoti (gūglē!)) un būtiskos sadarbības līgumus/garantijas.
- Nosaki sākotnējo kredītlimitu un maksājumu termiņu; paredzi mehānismu limitu pārskatīšanai.
B. Līguma drošības elementi
- Izvērtē maksājumu grafiki, priekšapmaksu (pilna/daļēja), līgumsodu, nokavējuma procentus.
- Nodrošinājumi (garantijas, komercķīla, ķīlas līgums, apdrošināšana).
- Skaidri definēti piegādes/pieņemšanas nosacījumi un sadarbības apturēšanas/pārtraukšanas tiesības kavējumu gadījumā.
- Sadarbības pārtraukšanas klauzulas (ieskaitot “material adverse change” notikumus).
C. Regulāra monitorēšana
- Mēnesī: maksājumu disciplīna, rēķinu apgrozījums, kavējumu īpatsvars; iekšējā kredītlimita izmantojums.
- Ceturkšņos: starprezultāti (ja pieejami), likviditātes rādītāji.
- Gadā: jaunā gada pārskata analīze; būtiskie notikumi (vadības maiņa, reorganizācijas), sintētiskais reitings ar publiskiem kalkulatoriem.
D. Ja parādās brīdinājuma signāli (operatīva rīcība)
- Uzmanības fāze: saīsini termiņus, ievies daļēju priekšapmaksu, samazini kredītlimitu, prasi papildu nodrošinājumu.
- Trauksmes fāze: pilna priekšapmaksa, piegāžu apturēšana līdz norēķiniem, prasību nodrošināšana/juridiska rīcība.
E. Dokumentēšana
- Glabā pierādījumus: saraksti, saskaņojumus, piegādes aktus, maksājumu grafikus, iekšējos lēmumus (kredītlimits, izņēmumi).
- Fiksē signālus un pieņemtos lēmumus (kas, kad, kāpēc), lai pamatotu rīcību.
Sazinaties ar mums, lai noskaidrotu vai un kā mūsu ekspertu zināšanas var atbalstīt un radīt pievienoto vērtību jūsu biznesa darbībai!